Onko elämää 25.5.2018 jälkeen?
No niin, nyt se kaikkien huulilla ollut päivä on sitten takanapäin. Loppuiko yritystoiminta? Kaatuivatko järjestelmät? Ehditkö tekemään kaikki mitä piti? No, ei minun tietääkseni yritystoiminta loppunut keneltäkään GDPR -asetuksen johdosta. Ja yksikään järjestelmä ei tietääkseni kaatunut, vaikka pientä ylikuormitusta oli havaittavissa torstaina iltapäivällä.
Oikeastaan nythän se kaikki vasta alkaa. Jos sanot, että nyt yrityksen tietosuoja on GDPR:n vaatimalla tasolla, niin se ei liene totta. Joka päivä tapahtuu jonkinlaisia muutoksia, niin järjestelmissä, rekistereissä kuin yrityksen henkilöstössä. Tietosuoja-asetus velvoittaa ennakoimaan ja seuraamaan tietojen käsittelyä. Tämä tarkoittaa sitä, että huomenna taas törmäät siihen GDPR:n.
GDPR ei suinkaan ole pelkästään rekistereistä tehdyt tietosuojaselosteet, vaan jokapäiväistä tietojen käsittelyä, seurantaa, riskien arviointia ja kehittämistä.
Vuosi sitten kun aloin ottamaan GDPR:stä selvää, niin ajattelin ensin, että muutama webinaari ja vähän lukemista, niin se on siinä. No muutaman webinaarin jälkeen ajattelin taas, että vielä muutama webinaari ja vielä vähän lukemista. Sitten asiakaskäynneillä otin asiaa puheeksi, miten olivat tai ovat aikoneet asiaan perehtyä ja sen toteuttaa? Huomasin, että monellakaan asiakkaalla ei ollut vielä mitään tietoa koko asiasta ja monet sanoivatkin, että ei tämä varmaankaan heitä koske. Kysyivät joitakin asioita minulta ja osaan osasin vastata, mutta muutamia kysymyksiä jäi avoimeksi ja lupasin palata asiaan siihen hieman perehdyttyäni.
Siitä se ajatus sitten lähti. Vielä muutama webinaari ja vähän lisää lukemista. Sitten löydettiin hyvä työkalu ajantasaistamaan ja yksinkertaistamaan artikloita´, joita Euroopan Parlamentin ja Neuvoston asetus (EU) 2016/679, meille toikaan. Sivujahan asetuksessa on 88. Mielenkiintoista luettavaa ja hyvin selkokielistä,- no ei ehkä aivan.
Huomasimme, että voisimme Varatoimarina auttaa asiakkaitamme tekemään asiat oikein ja kertomaan heille ”suomeksi”, mitä tuossa tekstissä oikein kerrotaan tehtäväksi. Joten siitä alkoi monen ja taas monen tapaamisen sarja, jossa keskusteltiin monen alan ja kokoluokan yritysten kanssa tietosuoja-asetuksesta ja mitä se yritykseltä vaatii. Kysymyksiä ja kommentteja asetuksesta tuli laidasta laitaan. Joskus jopa tuntui, että syyttävät minua tällaisen asetuksen voimaan tulemisesta ?. Mutta toki sen tiesin, että johtajana ja/tai yrittäjänä aina ylimääräinen byrokratia harmittaa ja hankaloittaa toimintaa, eikä ehdi keskittyä siihen olennaiseen eli yrityksen johtamiseen. Kuten jo edellä totesin monessa paikassa tuli piipahdettua kevään aikana ja paljon hyviä keskusteluja ja koulutuksia tuli käytyä. Toivon mukaan näistä on tulevaisuudessa apua asiakkaille.
Mutta kuten sanottua elämä jatkuu ja nyt se oikea tietosuojatyö vasta alkaa.
Jarkko Salminen – Varatoimari Oy